fbpx
16 maart 2018

We lezen steeds meer in Nederland

“Mensen lezen niet meer” is een stelling die je de laatste jaren nogal eens hoort.En over het geheel genomen neemt de totale leestijd al sinds de jaren 50 inderdaad af. Maar heb jij als adverteerder daar nou eigenlijk last van? Consumenten lezen steeds meer online en ook commercieel en informatief drukwerk wordt nog steeds veel gelezen. Laten dat nu net de media zijn waar de meeste marketingcommunicatie zich afspeelt.

De onheilsprofeten die tekst keer op keer dood verklaren spreken niet zelden uit eigenbelang. Aan plaatjes valt nu eenmaal veel meer te verdienen. Om een simpele boodschap te verbeelden – waarvoor één regeltje tekst voldoende is – ben je al snel een dag aan het fotograferen en photoshoppen. Ook boek-verfilmingen stijgen zelden boven de originele tekst uit (‘het boek was toch beter’ is een gevleugelde uitspraak), terwijl menig auteur in zijn hele schrijversleven niet het budget van zo’n film bij elkaar schrijft. 

Teletekst

De populariteit waarin Teletekst zich nog altijd mag verheugen, is maar een van de bewijzen dat tekst nog springlevend is. Met mij willen honderdduizenden Nederlanders dagelijks op een snelle en overzichtelijke manier op de hoogte gehouden worden van de belangrijkste nieuwsfeiten. Met een smartphone en internetverbinding wereldwijd op elk moment te raadplegen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit naar het journaal kijk of een nieuwsfoto bekijk. De verschillende media voorzien namelijk elk in hun eigen behoefte en vullen elkaar prima aan.

Beeldloze communicatie

Google Adwords is een ander voorbeeld van tekstgebaseerde communicatie die zich in een ongekende populariteit mag verheugen. Korte teksten worden in Adwords gebruiktom op een snelle, eenvoudige manier interesse te wekken voor een website waar verdieping plaatsvindt of een transactie wordt aan-geboden. Om de kracht van Google Adwords volledig te gebruiken kun je beter een copywriter met verstand van zoekmachinemarketing inschakelen dan een techneut die denkt dat hij ook aardig kan schrijven. Ook bij korte teksten komt veel vakmanschap kijken. Een goede Adwords advertentie werkt als een trechter. Elke klik drukt op het budget, dus je wilt zoveel mogelijk de bezoekers selecteren aan wie jouw site ook daadwerkelijk iets te bieden heeft.

Een krachtig koppel

Tekst en beeld zijn dus beide springlevend. De beeldcultuur is absoluut een stuk belangrijker dan pakweg 50 jaar geleden, maar voor veel toepassingen heeft tekst niets aan kracht ingeboet. En dat geldt zeker niet alleen voor tekstjes van Adwords-formaat. In veel media vormen tekst en beeld een sterk en onafscheidelijk koppel. Waarbij beeld het meestal wint als het gaat om het overbrengen van impressies en emoties, terwijl tekst meer geschikt is voor signaleren, informeren en argumenteren. Vaak willen organisaties beide. Een vruchtbare samenwerking tussen copywriter en vormgever/art director is daarbij een voorwaarde. Dan helpt het als je al meer dan 15 jaar samenwerkt.

Input bepaalt de output

Al even belangrijk is een goed contact met de opdrachtgever. Een betrokken opdrachtgever die zich goed voorbereidt en de opdracht nauwkeurig omschrijft, draagt bij aan efficiëntie en een optimaal resultaat. ‘Maak maar wat,’ leidt zelden tot een bevredigend eindproduct. Stel je voor dat je een meubelmaker de opdracht geeft om een kast te maken, maar je geeft niet aan welke maatvoering je in gedachten hebt, welke materialen je voorkeur hebben, wie de kast gaat gebruiken en waarvoor deze is bedoeld. Hoe groot zou de kans zijn dat het eindproduct precies voldoet aan je wensen?

Voor het schrijven van een goede tekst gelden soortgelijke uitgangspunten. Het begint bij vragen als ‘wat wil ik communiceren’, ‘welke informatie is al voorhanden’ en ‘wie is mijn doelgroep’. Een goede briefing voorziet in de antwoorden op zulke vragen. Wij helpen je graag bij het stellen van de juiste vragen en voor zover mogelijk ook bij het formuleren van een antwoord. Een telefoontje volstaat om ons aan het werk te zetten.

Tekst en uitleg

Wij denken graag mee over de rol die tekst kan vervullen voor jouw organisatie. 
Neem vrijblijvend contact op via (038) – 426 23 23.