fbpx
23 juni 2015

Vijf manieren waarop infographics kunnen bijdragen aan uw communicatie

  1. Hou het doel voor ogen, wat wilt u bereiken met de infographic?
    Een infographic is perfect voor het overdragen van informatie op een visueel aantrekkelijke manier. Sommige mensen kunnen prima overweg met cijfers in kolommen maar voor de meeste mensen geldt dat de kracht van beelden bijdraagt aan begrip waar de getallen voor staan. Daarnaast zegt de manier waarop u informatie presenteert veel over uw bedrijf omdat u de moeite neemt de toegankelijkheid te vergroten voor uw stakeholders.

  2. Zijn uw gegevens geschikt voor een infographic?
    Natuurlijk is een infographic eigentijds en aantrekkelijk. Maar zijn uw gegevens geschikt voor een hoofdzakelijk visuele overdracht van informatie? Voor een verhaal met weinig cijfers, veel gedachten en afwegingen is dat waarschijnlijk lastig. Zijn er echter veel gegevens en opsommingen dan is het een krachtige manier om in formatie over te dragen. Ook mengvormen zijn mogelijk natuurlijk.

  3. Plaatjes én tekst zijn belangrijk.
     
  4. Infographics gaan vooral over beeld.
    Maar een beeld vertelt opeens veel meer als we het ondersteunen met (een compacte) tekst die de informatie duidt en verbindingen legt.

  5. Laat de stijl aansluiten bij uw uitstraling.
    Uw bedrijf of instelling heeft waarschijnlijk al een visuele manier van communiceren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van (foto-)beelden op website, facebook of brochures. Er komt nu een nieuwe ‘taal’ bij die passend moet zijn bij de bestaande uitingen anders zaaien ze verwarring en doen afbreuk doen aan uw imago. Geen al te grappige plaatjes bij serieuze onderwerpen, maar passende communicatie voor uw doelgroepen. Dan ontstaat een sterk beeld en een effectieve uitbreiding van uw huisstijl.

  6. Verspreid ze via uw social media kanalen.
    Infographics maken neemt tijd, kost geld en vraagt aandacht. En als ze gereed zijn kunnen ze prachtig bijdragen aan uw communicatie. Het is zonde om de uitingen te laten verstoffen in een weinig bezocht hoekje op uw site. Verspreid ze daarom via de andere kanalen die al in gebruik zijn. Vaak is een infographic ook in onderdelen te splitsen zodat in compacte berichten relaties op de hoogte gebracht kunnen worden. Bij Circuit ontwikkelden we recentelijk infographics voor Bevolkingsonderzoek Oost en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland.