Ik ga op vakantie en neem mee… in ieder geval een goed boek! Maar welke?
Er zijn zat lijstjes met ‘beste boeken’, bijvoorbeeld De beste boeken van 2015 door recensenten van NRC, en daar voegen we graag nog een lijstje aan toe. 5 boeken waar iedere communicatieman en -vrouw zijn of haar voordeel mee kan doen.
How to Win Friends and Influence People – Dale Carnegie
Dit boek is al sinds 1936 op de markt en een wereldwijde bestseller. Dale Carnegie gaat in het boek dieper in op technieken om met mensen om te gaan, jezelf geliefd te maken, mensen te overtuigen en mensen op een subtiele manier te veranderen. Zowel privé als zakelijk een handig boekje. Vooral om je weer even wakker te schudden over onderwerpen als “An Easy Way to Become a Good Conversationalist” en “How to Interest People”.
De TED-methode – Chris Anderson
Chris Anderson, het brein achter het wereldberoemde TED, “ideas worth spreading”, schreef een inspirerend boek over presenteren. Een skill die beste communicatiemannen en -vrouwen op zak hebben. ‘De Ted-methode’ legt uit hoe goede presentaties tot stand komen én geeft je waardevolle tips en tools. Met hoofdstukken als “De rode draad: wat is je punt”, “Overtuiging: logica kan denkbeelden voorgoed veranderen” en “Stem en uitstraling: blaas je woorden leven in” een boek dat je in één klap in een middagje uitleest.
Kan je niet genoeg krijgen van TED? Kijk dan ook deze 4 inspirerende TED Talks voor communicatie liefhebbers.
The 4-hour Work Week – Timothy Ferriss
Voor wie na de vakantie wat minder wil gaan werken, is The 4-hour Work Week van Timothy Ferriss een leuke voor in de koffer. Ferriss zet je aan het denken over waarom we toch met z’n allen zo graag 38/40 uur (willen) werken. En wat we eraan kunnen doen om dit terug te brengen naar heel wat minder uurtjes. Met tips over onder andere ‘informatiediëten’, hoe je je e-mailverkeer binnen de perken houdt en het 80/20-principe (concentreer op productiviteit en niet op druk zijn).
No Story No Glory – Theo Hendriks
Communicatie is een stukje verhalen vertellen. En hoe beter je dit onder de knie hebt, hoe meer je met jouw verhalen kunt bereiken. Dit 225 pagina’s tellende boekje van Theo Hendriks gaat dieper in op storytelling in het bedrijfsleven. Met gortdroge presentaties en saaie ‘verhalen’ vol uitleg en abstract jargon bereik je namelijk niemand. Lees hier alvast 3 tips uit het boek.
Je stem als krachtbron – Debby Mureau
Je stem is een belangrijk instrument om te overtuigen en beïnvloeden, überhaupt om te communiceren. Je stem trainen, en hier een boek over lezen, is daarom eigenlijk helemaal geen gek idee. Mureau legt uit hoe je stem (voor jou) werkt en beantwoordt specifieke vragen als: welk tempo is het best, hoe krijg je een warme klank en hoe voorkom je eentonigheid? Grappig, praktisch, ik ‘stem’ voor!