De budgetten zijn kleiner, de media gevarieerder en mensen vaak ongrijpbaar. Een goede methode om toch een groot bereik te genereren, is door je samenwerkingspartners hun eigen doelgroepen te laten bewerken. Dat kan via de bestaande kanalen. Als ze de verbindingen gebruiken die er al zijn, is dat efficiënt en het geeft mensen het gevoel dat ze een echte bijdrage leveren aan het succes van de campagne.
Eén boodschap via veel kanalen
Vaak hebben organisaties –bijvoorbeeld overheidsinstellingen– veel relaties die zich op min of meer dezelfde (of aanverwante) doelgroepen richten. Daar kun je handig gebruik van maken door één campagne op verschillende manieren uit te werken, zodat de basisboodschap gelijk blijft maar voor elke partner bruikbaar is.
Circuit heeft dit voorjaar bijgedragen aan een verkeersveiligheidscampagne rond ‘Veilig gedrag bij voorrangsvoertuigen’. Die informatie is uiteindelijk voor iedere automobilist bestemd en kan jou en mij bereiken via verschillende kanalen.
De Veiligheidsregio’s ondersteunden bijvoorbeeld buurtagenten met kant en klare berichten voor Twitter over het onderwerp. Het blad van Veilig Verkeer Nederland plaatste een artikel op aangeven van VVN in de regio. Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) organiseerde o.a. een symposium. En het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost-Nederland stelt het ontwikkelde promotie- en voorlichtingsmateriaal beschikbaar voor de andere regio’s in heel Nederland.
Iedereen dezelfde belangen
Het mooie van zo’n samenwerking is dat het iedereen vooruit helpt. Niet alleen draagt het bij aan, in dit geval, een samenleving met minder ongevallen op de weg, maar het helpt ook de profilering van de eigen organisatie. En dan is samenwerken eigenlijk heel voor de hand liggend. Laten we eerlijk zijn, een ander ondersteunen is mooi, maar elke organisatie heeft ook belang bij de eigen profilering.
Gebruik ons!
Dus als je een boodschap hebt om te verkondigen, denk er dan aan welke partijen er nog meer belang bij kunnen hebben om die boodschap uit te dragen. Ook voor ons is dat soms zoeken. Goed kijken waar de belangen liggen en daarop inspelen. Natuurlijk gaat dat de ene keer gemakkelijker dan de andere maar Circuit helpt er graag bij. Met advies en ervaring, er komt immers van alles op ons communicatiebureau. Als je wilt overleggen bel dan even 038 426 23 23 of mail lieuwe@circuit.nl Iedereen kan wel een extra partner gebruiken.